Blog

13 nov
Geschreven door: Suus van Geffen op basis van interview met Hedwig Thorborg

Ik ben een verstokte OV-reiziger. Wij hadden vroeger thuis geen auto, dus ik ben opgegroeid met reizen per openbaar vervoer en de fiets. Een jaar of twintig geleden heb ik wel mijn rijbewijs gehaald, maar sindsdien heb ik nooit meer achter het stuur gezeten. Onder de auto die thuis voor de deur staat groeien plantjes, aangezien ook mijn vriend meestal de trein pakt. Inmiddels hebben we ook een vouwfiets in huis, die ik gebruik om naar en van stations te komen. Een ideaal ding, ik ben er groot fan van. Ik denk, kortom, dat ik van mezelf wel mag zeggen dat ik ‘duurzaam mobiel’ ben. 

Lees meer
04 sep
Geschreven door: Niels van Geenhuizen
Circulaire economie ontwikkelt zich sterk. Nederland loopt internationaal voorop in de bouw en onze expertise is internationaal vermaard. Een economische potentie die we zeker moeten uitbouwen! We ondersteunen dan ook volledig het initiatief van het rijksbrede programma Circulaire Economie en de daaruit voortvloeiende transitieagenda’s. Maar stilstand, of erger nog, achteruitgang dreigt. Onze expertise blijft grotendeels onbenut omdat er geen regie is op transitie circulaire (bouw)economie. Hierbij roepen we de overheid op om deze regierol op te pakken!
Lees meer
28 jun
Geschreven door: Chris Verweijen
De Movares’ Verbindingswijzer toont snel en overzichtelijk hoe goed de multimodale bereikbaarheid is van elke willekeurige plek in Nederland. Op basis van data met betrekking tot het actuele openbaar vervoernetwerk en digitale OpenStreetMap kaartdata van Nederland kan voor elk willekeurig punt in Nederland worden bepaald hoe ver je binnen een bepaalde tijd kunt reizen. En dit voor alle vormen van verplaatsing: te voet, per fiets, auto of openbaar vervoer of met combinaties hiervan.
Lees meer
27 jun
Geschreven door: Frederik Oudman, met medewerking van Alex Bouthoorn, Bas Mentink en Gideon Konings
Prestatieladder en de MIA-VAMIL-subsidie waardoor inzet van elektrische werktuigen momenteel extra aantrekkelijk is. Ook de milieu-impact is enorm: In potentie is er zo’n 1,9 Mton CO2 en 11 kton NOx te besparen als alle (niet-landbouw) mobiele werktuigen vervangen zouden worden door zero emissie werktuigen. Toch is er in de GWW-nog geen grootschalige beweging merkbaar richting een elektrisch werktuigenpark. Om deze transitie een zetje in de rug te geven, geef ik drie redenen waarom het volgens mij voor aannemers lonend is om volop de elektrische revolutie in te duiken.
Lees meer
04 juni 2018
Geschreven door: Wisse ten Bosch
Sla een willekeurige krant open en de duurzaamheidsdoelstellingen vliegen je om de oren. We moeten naar een duurzame, circulaire, energieneutrale samenleving, en het liefst nog voor 2050. Ook de bouw en GWW moeten eraan geloven: minder CO2-uitstoot, slimmer materiaalgebruik en energiezuinig bouwen moet zorgen dat de doelstellingen gehaald gaan worden. Niet zelden wordt daarbij de toepassing van ‘biobased’ materialen genoemd als een duurzaam alternatief voor materialen als staal, plastic en zelfs asfalt. Immers, biomassa legt CO2 vast en is daarmee klimaatneutraal of zelfs ‘klimaatpositief’. Ligt hier dan de sleutel tot het behalen van al die doelstellingen?
Lees meer
30 mei 2018
Geschreven door: J Dijkema
Stel dat we morgen alle 3.5 miljoen conventionele bordjes in Nederland vervangen door onderhoudsvrije (zonder batterijen) stroomloze vluchtwegaanduiding dan is dit het resultaat: Een energiebesparing van 430 miljoen kWh per jaar en 23 miljoen kilo minder CO2 uitstoot. (54 gram CO2/kWh)
Lees meer
29 maart 2018
Geschreven door: C. van Hout
In 2016 was het opgesteld vermogen aan zonnestroom in Europa ca. 100 GW. Duitsland en Engeland zijn koplopers met respectievelijk ca. 40 GW en 11 GW. Maar ook Nederland timmert aan de weg en heeft in de laatste jaren een inhaalbeweging gemaakt. Het opgesteld vermogen is sinds 2010 met een factor 20 gegroeid, naar ongeveer 2 GW.
Lees meer
26 maart 2018
Geschreven door: Franck Hogervorst, f.hogervorst@fugro.com
Voor dijkversterkingen worden steeds grotere aantallen meetinstrumenten ingezet, om de snelheid van de uitvoering te kunnen verhogen zonder de risico’s te laten toenemen. Vooral waterspanningsmeters (WSM’s) worden in steeds grotere aantallen ingezet omdat ze precies laten zien hoe consolidatie of vervorming van grond verloopt. De laatste jaren is veel ervaring opgedaan met de verschillende varianten WSM’s en meetnetvormen waardoor ondertussen bekend is welke instrumenten en welke plaatsingsmethoden de laagste onderhoudskosten en storingsgevoeligheid opleveren.
Lees meer