Met duurzaamheid mag je ook geld verdienen.

De thema’s duurzaamheid en maatschappelijk verantwoorden ondernemen (MVO) zijn belangrijke onderwerpen geworden binnen het bedrijfsleven terwijl je tegelijkertijd constateert dat het bedrijfsleven en haar afzetgebied zoekende zijn om deze thema’s op de juiste waarde te kunnen beoordelen. Is dit iets van de linkse geitenwollensokkengroep en wat is de toegevoegde waarde die bedrijven leveren aan onze maatschappij? Een grote denkfout die gemaakt wordt is dat wij het hier alleen maar over milieu hebben. Nog even en het onderwerp CO2-uitstoot wordt gelijkgesteld aan duurzaamheid en MVO.

Vanuit ons eigen 110-jarige familiebedrijf zijn wij al meer dan 15 jaar actief bezig met duurzaamheid. In de begintijd moesten de begrippen duurzaamheid en MVO nog uitgevonden worden. Onze insteek was dat wij iets terug wilden doen voor de maatschappij op de gebieden van milieu, mensen en maatschappij en dan bij voorkeur in de gebieden waar wij ons geld verdienen. Vanuit het motto: wij helpen de maatschappij vanuit het hart van de ondernemer en vanuit de ziel van de onderneming deden wij ons ding en er werd niet actief over gecommuniceerd. Per slot van rekening hielden wij er een warm gevoel aan over, de direct betrokkenen wisten er van en wij hoefden niet boven het maaiveld uit te komen.

Periodiek gaan wij met de directie en managementteam van ons bedrijf de bekende hei op om het verleden te analyseren en te kijken hoe wij het bedrijf verder willen ontwikkelen. In 2002 kwam daar ook aan de orde dat ons CO2-neutrale bedrijfsgebouw er voor had gezorgd dat wij positief in beeld waren gekomen bij milieupartijen die ons daarvoor per definitie meden Wij waren immers de partij van de zwarte auto’s, grote uitlaten en de zwarte rook. Dit heeft ons op het spoor gezet dat wij actief zijn gaan communiceren over datgene wat wij doen op het terrein van duurzaamheid en MVO en dat heeft ons geen windeieren gelegd. Onze strategie is geworden dat wij een kwaliteitsproduct in de markt willen aanbieden. Binnen lokale en regionale netwerken communiceren wij over onze visie op MVO en wij leggen onszelf op om 2% van onze jaaromzet te besteden aan maatschappelijke projecten binnen de gebieden milieu, mensen en maatschappij. De combinatie van een goed product leveren en onze maatschappelijke betrokkenheid beïnvloedt de gunfactor en deze gunfactor zorgt ervoor dat onze business doorgroeit. Ondanks dat ons bedrijf actief is in een fors krimpende markt hebben wij de afgelopen jaren mogen ervaren dat deze filosofie echt werkt.

Mijn oproep aan andere ondernemers is dan ook ingestoken vanuit onze eigen ervaringen. Ga aan de slag met het werkwoord HELPEN en doe goede dingen voor de maatschappij. Wees vervolgens actief in netwerken en communiceer over je product en je maatschappelijke betrokkenheid en ook voor jouw bedrijf zal de gunfactor positief uitpakken.

Door Wim Pot,

http://www.pot-verhuizingen.nl

 

 

Geschreven door: M Winter op 05-02-2015

Log in om een reactie te plaatsen!


Reacties:

  • Michael  Avramidis
    Michael Avramidis (deAfvalMarkt.nl)
    geplaatst op 20-03-15 om 10:59

    Bij deze, zie mijn site, een gratis marktplaats voor afval: www.deafvalmarkt.nl

  • Ruud  Kramer
    Ruud Kramer (Bizfits BV)
    geplaatst op 18-07-16 om 10:37

    Zojuist formeel lid geworden van dit platform, lees ik dit bericht van meer dan een jaar geleden. Mooi om te zien dat echtheid ook zakelijk beloont kan worden. Echtheid is de reden dat ik mijn bedrijf (onlangs) gestart ben. Ik ben uitgekeken op allerlei schijnargumenten en opgeklopte borstklopperij. En hoewel marketing helemaal niet vies is, hoop ik dat iemand mij op de vingers tikt, zodra ik dreig niet meer ├ęcht te zijn. Groet, Ruud Kramer