1+1=3-EFFECT MET DUURZAAM INKOPEN

Door Edwin Douwes, inkoopmanager van Sweco Nederland (edwin.douwes@sweco.nl).

 Duurzame inkoop is een kwestie van doen. Ik hoor veel mooie verhalen en bedoelingen maar de waarde wordt pas duidelijk door te doen, dus ook thuis. Hoe wil je anders duurzaam inkopen of verkopen aan anderen? Daarom heb ik een plug-in-hybride auto met een gemiddelde uitstoot van 37 gram CO2/km, zonnepanelen, goede isolatie, ledlampen en een inductiekookplaat. Ook scheiden we afval, zodat we bijdragen aan de circulaire economie. Duurzaamheid kost iedereen meer inspanning en vraagt aan het begin vaak een investering. Dat is even moeilijk en slikken, maar dat gevoel is zo weg als je je kosten op een gegeven moment ziet dalen. Het geeft positief antwoord op de vraag: what’s in it for me? En geven we het goede voorbeeld aan onze kinderen, namelijk dat je er alles aan doet om de aarde schoon, veilig en toekomstbestendig te houden.

Veel ingenieursbureaus, ook Sweco, lopen voorop op het gebied van duurzaamheid en circulaire economie. We beschouwen dit als de normaalste zaak van de wereld. Iets dat gewoon bij de dagelijkse bedrijfsvoering hoort. Maar ingenieursbureaus moeten wel voorop lopen. Onze ontwerpen moeten niet alleen morgen of volgende week maar ook over 10, 20, 30 jaar hun (maatschappelijke) waarde hebben. Dat kan alleen met een duurzame aanpak en inkoop. En dus een inkoop die vooruit kijkt en inspeelt op de behoeftes van onze grootste klanten. Deze behoefte bestaat onder andere uit volledig circulaire inkoop in 2050 (Rijksprogramma Nederland Circulair 2050) en drastische CO2 reductie in de hele keten. Een inkoop die rekening houdt met het maatschappelijk debat en de 17 UN ‘Sustainable Development Goals’. Ook heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen effect op jouw klanten. Dit levert namelijk 7 tot 12% meer leveranciersvertrouwen op. Hierdoor krijgt jouw organisatie een hogere marktwaarde en je medewerkersbetrokkenheid neemt toe met circa 7,5%, blijkt uit onderzoek. En dan heb ik het nog niet gehad over de verbetering van de interne efficiency over mobiliteit, energieverbruik en afvalverwerking.

Hoe inkoop omgaat met duurzame partners en leveranciers versterkt elkaar. Daarom zeggen we niet alleen dat wij samenwerken, wij doen dat ook. In onze kantoren staat het inmiddels vol met circulaire meubels, plantenbakken, verlichtingsarmaturen, afvalunits gemaakt van afval, eco-dynamische verlichting gemaakt van Bio-composiet. Hierin werken we samen met Triboo. Ook is duurzame mobiliteit volop in ontwikkeling: van campusbikes tot aan oplaadbare auto’s of shared cars. Dit leidt tot positieve berichtgeving op (social) media zowel door collega’s als onze samenwerkingspartners en klanten. De collega’s voelen dat we bijdragen aan duurzaamheden dat geeft een euforische uitstraling. En wees eerlijk: met wie doe je dan het liefst zaken? Iemand die uitsluitend werkt voor het geld, of iemand die blij is om te werken voor een bedrijf dat intrinsiek gemotiveerd is om een mooiere toekomst te creëren.

Zoals eerder gezegd, kunnen we dat niet alleen en werken we graag in samen. Daarom deze oproep: beste leveranciers, ketenpartners en startups, ga met ons in gesprek over jouw innovatie of duurzaamheid zodat we samen werken aan gave, toonaangevende projecten.

Geschreven door: Edwin Douwes op 13-02-2018

Log in om een reactie te plaatsen!


Reacties:

Er zijn nog geen reacties geplaatst.