Over treinstoelen, optimaal reizen en plantjes onder de auto

Rondom de Dag van de Duurzaamheid (jaarlijks op 10 oktober) werd mij gevraagd het reisgedrag van Struktonners eens onder de loep te nemen. Daar valt al veel moois over te vertellen, maar het kan altijd beter, stelt MVO-manager Hedwig Thorborg.

Ik ben een verstokte OV-reiziger. Wij hadden vroeger thuis geen auto, dus ik ben opgegroeid met reizen per openbaar vervoer en de fiets. Een jaar of twintig geleden heb ik wel mijn rijbewijs gehaald, maar sindsdien heb ik nooit meer achter het stuur gezeten. Onder de auto die thuis voor de deur staat groeien plantjes, aangezien ook mijn vriend meestal de trein pakt. Inmiddels hebben we ook een vouwfiets in huis, die ik gebruik om naar en van stations te komen. Een ideaal ding, ik ben er groot fan van. Ik denk, kortom, dat ik van mezelf wel mag zeggen dat ik ‘duurzaam mobiel’ ben. 

Elektrische fietsen 

Strukton heeft zich aangesloten bij de Coalitie Anders Reizen en committeert zich aan de ambitie om in 2030 de CO2-uitstoot van de mobiliteit per Strukton-FTE te halveren ten opzichte van 2016. Bij Struktonmedewerkers zelf leeft het onderwerp ook steeds meer. Er zijn tal van initiatieven, zoals de elektrische Strukton-fietsen die sinds een paar weken op Utrecht Centraal staan, beschikbaar voor collega’s die liever naar Maarssen fietsen dan wachten op de overstap. Ook doet Strukton jaarlijks mee aan het Low Car Diet. Verder krijgen leaserijders standaard een NS Business Card bij hun leaseauto. Binnen onze leaseregeling komen bovendien steeds meer elektrische alternatieven voor de conventionele dieselauto. 

Achter de schermen 

Dat klinkt allemaal goed, maar het zijn, ik schreef het al, initiatieven. De samenhang, de overkoepelende visie op duurzame mobiliteit ontbreekt nog. Als manager MVO wil ik daar graag aan werken. Gelukkig is er achter de schermen al wel veel gaande. En ook op directieniveau staat mobiliteit op de agenda, zoals de elektrische auto’s in de leaseregeling. Die vallen door hun aanschafprijs vaak in een hogere categorie dan je zou willen om het gebruik te stimuleren. Dit vraagt bijvoorbeeld om het hanteren van andere grenzen, zodat het wél passend is te maken. 

Thuis werken

De kern van duurzame mobiliteit is niet de leaseautoregeling, maar onze manier van denken. Als de treinreis langer duurt dan de autorit kiezen de meeste mensen voor de auto. Tel daar de drukke treincoupés bij op en zie mensen dan nog maar eens uit hun auto te krijgen. Zeker als ze zeggen dat ze de tijd in de auto nuttig besteden door mensen te bellen. Ik pleit ervoor om een discussie te voeren over mobiliteit in de breedte. Hoe deel je je werkdag in? Het is bij Strukton een vanzelfsprekendheid om elke werkdag op onze werkplek te zijn, maar thuis werken is, als het werk het toelaat, ook een mogelijkheid. Op andere werkdagen kunnen we thuis beginnen en na de spits in de – rustigere – trein stappen. Die treinrit duurt misschien wat langer dan de autorit, maar in de trein kun je werken. Je besteedt je tijd dus een stuk efficiënter. (En van bellen in de auto ben ik sowieso geen voorstander.)

Skype

Die andere manier van denken als het gaat om mobiliteit kunnen we op meer fronten doorzetten, onder andere in onze dienstverlening. Een voorbeeld: twee klantlocaties, vlak bij elkaar, die vanuit verschillende Strukton-kantoren worden bediend, waardoor er twee Strukton-busjes naartoe gaan. Er is geen rocketscience voor nodig om daar een slimmere, duurzame oplossing voor te bedenken. Dat is winst voor de BV Nederland én winst voor ons. Een ander voorbeeld van anders denken gaat over vergaderen met mensen van verschillende locaties. Zij kunnen allemaal naar één locatie reizen, maar vergaderen via video of Skype is een uitstekend alternatief. Kwalitatief en technisch werkt het goed, het scheelt reistijd en energie en het is een stuk comfortabeler. 

Dat zijn relatief eenvoudige voorbeelden, maar we gaan nóg een stapje verder. Immers, niet alleen onze medewerkers verplaatsen zich van A naar B, maar onze machines ook. Daar valt eveneens in te verduurzamen. Momenteel doen we dat op spoorwegprojecten met onze krollen, die voor 50 procent op duurzame biobrandstof draaien. We hebben plannen om dat te verhogen naar 100 procent.

Persoonlijk reisadvies

Terug naar de medewerkers zelf. De vervoersoplossing die werkt voor de een hoeft niet dé oplossing te zijn voor de ander. Het hangt af van waar je woont, waar je werkt, hoeveel afspraken je buiten de deur hebt, of je wel of geen leaseauto hebt en wat de aard van je werk is. Thuis werken zit er voor bouwplaatsmedewerkers helaas niet in. Om duurzamer te reizen is een reisadvies op maat belangrijk. Alleen als het echt past, is iemand immers bereid om zijn reispatronen te doorbreken. Strukton kan voor alle medewerkers een persoonlijk reisadvies maken.

Lekkere stoelen

Ik reis zoals gezegd al behoorlijk duurzaam, en daar ga ik gewoon mee door. Toch heb ik laatst wel een patroon doorbroken. Ik reisde met mijn NS Business Card altijd eerste klas, totdat ik de factuur onder ogen kreeg en zag hoeveel die ritjes kosten. Ik heb mijn kaart laten omzetten naar tweede klas. Nu reis ik goedkoper én prettiger. De stoelen in de tweede klas vind ik namelijk stukken lekkerder zitten dan die in de eerste klas.

 

 Auteur: Blog geschreven door tekstschrijfster Suus van Geffen op basis van interview met Hedwig Thorborg (Manager MVO, Strukton)

Geschreven door: Suus van Geffen op basis van interview met Hedwig Thorborg op 13-11-2018

Log in om een reactie te plaatsen!


Reacties:

Er zijn nog geen reacties geplaatst.